Till starsidan
Close
Till starsidan

Hjälpmeny

Till starsidan

Hjälpmeny

Aktuellt nummer 6 2017

På den här sidan har vi samlat nyheter
om kommunen för november-december 2017.
Klicka på den rubrik du vill läsa mer om.

Olivia samlade namn för ny lekpark

Olivia är sju år och bor på Skivsta i Forshaga.
Hon ville ha en bättre lekplats i området.
Därför samlade hon in namn på flera barn
som också ville ha en ny lekpark.

Barnen skrev ett brev till kommunen.
De skrev: Hej kommunen.
Vi vill ha en lekpark på Skivsta som vi kan leka i.
Olivia lämnade brevet till Per Lawén.
Han är kommunalråd i Forshaga.

Nu är lekplatsen färdig.
Olivia tycker att nya lekparken är jätterolig.
Det tycker de andra barnen också.

Till sidans topp

Bra mat med KRAV

Kommunens kök lagar mat till skolor,
förskolor, hemtjänst och äldreboenden.
Maria Källström är kostchef i kommunen.

Hon är glad för att kommunen lagar mat
som är bra för djur, natur och människor.

KRAV

Under hösten har kommunen arbetat för
att måltiderna ska bli KRAV-märkta.
15 livsmedel har bytts till ekologiska varor.
Ekologisk betyder att det inte skadar miljön.

Beslut om måltider 

Kommunfullmäktige har bestämt att Forshaga
kommun senast år 2030 bara ska använda
ekologiska närproducerade livsmedel.

Närproducerade livsmedel är livsmedel
som kommer från Värmland.

Till sidans topp
 

Ny sport för alla

Bowls är en sport som spelas inomhus
på matta eller på ute på gräs.
Man spelar bowls med runda klot
som inte rör sig rakt.

Bowls är ett enkelt spel att lära sig.
Det passar för både unga och gamla.

Pensionärsföreningen SPF i Forshaga
har nu köpt ett riktigt bowls-spel.

Bowls är bra för balansen och för hälsan
säger Sören Sandman som spelar.

Kommunalråd Per Lawén invigde spelet
på Forshaga hembygdsgård 1 november.
SPF Forshaga är Sveriges första pensionärs-
förening som har bowls för sina medlemmar.

Till sidans topp

Förslag på konst

I oktober bad Forshaga kommun invånarna
att skicka in förslag till ett nytt konstverk.
Det ska vara på väggen vid multisportarenan.

Henric Thåg är konstnär och han säger att
det kommer att bli ett fantastiskt konstverk.

Han säger också att han vill att de som bor
i kommunen ska få bestämma om sin miljö.
Konstverket ska vara klart i maj år 2018.

Till sidans topp

Snö och halka

Vi som arbetar i kommunen tittar noga på
väderprognosen när det är vinter.
Det gör att vi vet när det ska bli dåligt väder.
Det gör också att de som arbetar med att ta
bort snö och halka snabbt kan åka ut.

Plogning

Kommunen plogar när det är cirka 3 centimeter
djup snö på gångvägar och cykelvägar och cirka
6 centimeter djup snö på gator.
Det tar cirka tio timmar att ploga bort all snö.

Fastighetsägarens ansvar

Fastighetsägare är personer, företag eller
föreningar som äger hus.
Det är fastighetsägarens ansvar att skotta snö
och sanda vid sin fastighet.

Kommunen kan lägga snö på trottoaren
om det kommer mycket snö.
Då behöver inte fastighetsägaren skotta och
sanda trottoaren utanför sitt hus.

Det inte tillåtet att lägga ut snö i körbanan.
Lägg i stället snön på den egna tomten.

Sandning

Forshaga kommun använder sand utan salt
i tätorterna där det bor många människor.

Plogen gör att snön blir platt.
Därför blir det ofta halt när vi har plogat.
En del gångvägar och cykelvägar sandar vi
direkt när vi har plogat färdigt.

Privatpersoner kan ta med sig hinkar och
hämta sand på kommunens förråd.
Förråden finns i Deje på Industrivägen 2
och i Forshaga på Industrileden 26.

Sandlådorna står utanför grindarna.
Sanden i gröna lådor som står på olika platser
i kommunen är för att sanda i närheten av lådorna.

Till sidans topp

Dela denna information:

Tipsa en kompis

Sidan uppdaterad: 2017-12-04