Till starsidan
Close
Till starsidan

Hjälpmeny

Till starsidan

Hjälpmeny

Aktuellt nummer 3 2018

På den här sidan har vi samlat nyheter
om kommunen för maj-juni 2018.
Klicka på den rubrik du vill läsa mer om.

Nytt konstverk i kommunen

Lördag 5 maj invigde Forshaga kommun
ett nytt konstverk.
Flera besökare kom för att titta på konstverket.

Henric Thåg är en värmländsk konstnär.
Han har skapat konstverket som är en
väggmålning vid Multisportarenan i Forshaga.

I november bad kommunen invånarna att
skicka in förslag till väggmålningen.
Lustenbåtar var ett av invånarnas förslag.

Konstnären Henric Thåg säger att det var
mycket roligt att göra konstverket.
Han säger också att han har försökt hitta bilder
och motiv som passar både unga och gamla.

Väggmålningen ska vara med i Lustenrundan.
Då är det konstutställningar på flera platser.
Lustenrundan är helgen 25-26 augusti.

Till sidans topp


Fira nationaldag och nya medborgare

Forshaga kommun firar Sveriges nationaldag
med att också hälsa nya medborgare välkomna.

Sedan år 2015 har kommunen en tradition att
välkomna nya svenska medborgare 6 juni.
Kommunalrådet Per Lawén ger de nya medborgarna
ett diplom och en svensk flagga.

35 personer i Forshaga kommun har blivit
svenska medborgare sedan förra året.
Forshaga kommun hälsar dem mycket välkomna!

Till sidans topp


Lustenrundan år 2018

Helgen 25-26 augusti kan du titta på konst
på 28 olika platser i kommunen.
Konstutställningen kallas Lustenrundan.

I år visar 130 konstnärer sina konstverk.
Tavlor, mattor, keramik, foto, glas, smycken
och mycket annat finns att se.

Konst visas också på Kulturhuset i Deje och
vid Multisportarenan i Forshaga finns
ett nytt konstverk.

På www.lustenrundan.se finns bilder på
konstverken, information om var du kan
titta på konsten och om var du kan fika.

Från juli finns en broschyr att hämta på InfoPoint
på Forshaga lärcenter med all information
du behöver för att få en bra Lustenrunda.

Lustenrundan öppnar lördag 25 augusti
klockan 11.00 på Forshaga hembygdsgård.
Välkommen!

Till sidans topp


Ny lag om personuppgifter

Från 25 maj år 2018 finns en ny lag.
Lagen heter GDPR och gäller i Sverige och
i många andra länder i Europa.

GDPR finns för att skydda uppgifter om personer.
Forshaga har information om kommunens invånare.
Det är information som kommunen behöver för att
du som är invånare ska få det stöd och den service
som du har rätt att få.

På kommunens webbplats finns mer information:
forshaga.se/personuppgifter

Till sidans topp


Pris till musiker

22 maj i år delade kommunfullmäktige ut priser
från en Musikfond.
Två musikintresserade ungdomar fick priser.
De heter Maja Strömberg och Viktor Kåräng.

Maja Strömberg
Maja har varit elev i Kulturskolan i mer än tio år.
Hon spelar trombon, elbas och gitarr.
Maja har spelat på många av Musikskolans konserter.
Hon fick priset för att uppmuntra henne att
fortsätta att studera musik i framtiden.

Viktor Kåräng
Viktor spelar fiol och saxofon.
Han går sista året på gymnasiet och han både
spelar och dansar.
Viktor fick priset för att uppmuntra honom att
fortsätta med musik och dans i framtiden.

Till sidans topp


Val till riksdag, kommun och landsting

Den 9 september år 2018 är det val.
Alla som får rösta i valen får ett röstkort.
Det kommer hem till dig med posten.
På röstkortet står i vilken vallokal du kan rösta.

Du kan rösta på valdagen 9 september eller
förtidsrösta som är att rösta i förväg.
En annan person kan rösta åt dig och du kan
också rösta från utlandet.

Valdag 9 september

Valdagen är söndag den 9 september.
Vallokalerna är öppna klockan 8-20 på valdagen.
På röstkortet står vilken vallokal du tillhör.

Förtidsröstningen börjar den 22 augusti.
Du kan förtidsrösta i två lokaler i kommunen.
Det är i Forshaga lärcenter och Kulturhuset i Deje.

Nyheter om valet

Bara politiska partier som är anmälda får delta i valet.
Information om de partier som deltar finns att läsa på
www.val.selänk till annan webbplats.
Det är Valmyndighetens webbplats.

Partierna kan ha partiets symbol på valsedeln.
Det är för att väljaren lättare ska känna igen partiet
och ta den valsedel de tycker är rätt.

Personer som har sitt namn på ett partis lista
måste säga okej till att namnet finns på listan.

Röstmottagare 

Väljare som inte kan komma till en vallokal kan
lämna sin röst hemma i bostaden till en röstmottagare.
Sjukdom eller ålder kanske gör att en person
har svårt att komma till en vallokal.

Kontakta valkansliet om du vill lämna valsedel i
din bostad till en röstmottagare.
Du kan kontakta valkansliet från 20 augusti.
Telefon 054-17 20 00 eller 054-17 23 87.

Röstmottagarna kommer att besöka Ullerudsgården,
Forsgården och Lintjärn.
Information kommer innan 22 augusti om när de
besöker varje avdelning.

Att rösta med bud är ett annat sätt att rösta för
personer som inte kan komma till en vallokal.
Ett bud kan vara en släkting eller granne.
Material för att rösta med bud finns i vallokalerna.

Mer att läsa om valet

Valmyndigheten har mycket information om valet
på sin webbplats, www.val.selänk till annan webbplats.
Där finns information om rösträtt, partier och annat.

Till sidans topp

Dela denna information:

Tipsa en kompis

Sidan uppdaterad: 2018-06-05