Till starsidan
Close
Till starsidan

Hjälpmeny

Till starsidan

Hjälpmeny

2018-11-14
Driftstörning webbplats
Under eftermiddagen onsdag 14 november kan det vara svårt att nå forshaga.se. Det beror på uppdatering av publiceringsverktyg och beräknas vara klart under sen eftermiddag/kväll.
Länk

Aktuellt nummer 5 2017

På den här sidan har vi samlat nyheter
om kommunen för september-oktober 2017.
Klicka på den rubrik du vill läsa mer om.

Konst i kommunen

Sommaren 2017 fick Forshaga kommun
tre nya konstverk.
Det är många i kommunen som är
intresserade av konst.

I somras fick därför barn, unga, föräldrar
och vuxna vara med och skapa konstverk.
De fick bland annat prova att måla med
sprayfärg på väggen vid Skateparken.

I november i år ska en konstnär arbeta
med den andra sidan av väggen,
som är mot multisportarenan i Forshaga.

Konstnären kommer från Värmland.
Han heter Henric Thåg.

Daniel Wakeham var med och startade
Artscape som är en festival med gatukonst.
Han säger att Henric Thåg kan berätta
med konst på ett spännande sätt.

Alla får lämna förslag

Nu vill Forshaga att invånare i kommunen
ska få vara med och påverka konsten.

Kommunen samlar in texter och förslag som
Henric Thåg kommer att göra ett konstverk av.

Har du en idé om vad du vill se på väggen?
Mejla ditt förslag eller skicka in ett brev före
1 november 2017.

Lämna ditt förslag till:
Marie Hettwer
Adress för e-post: marie.hettwer@forshaga.se
Adress för brev: Forshaga kommun, Box 93, 667 22 Forshaga

Till sidans topp 

 

Berättelser i kommunen

Forshaga kommun har en tävling för barn.
Tävlingen gäller att skriva en berättelse.
Den ska handla om ett djur.

Du behöver inte anmäla i förväg att
du vill vara med i tävlingen.
Fredag 10 november är sista dag att
lämna in din berättelse.

Du kan lämna den till biblioteket på papper
eller skicka din berättelse med e-post till
margaretha.gunnarsson@forshaga.se

Kom ihåg att skriva ditt namn, din adress,
din ålder och vilken klass du går i.

Barnen tävlar i två olika grupper:
• Grupp 1 är barn som går på lågstadiet
• Grupp 2 är barn som går på mellanstadiet

Lärare på Lärcenter och bibliotekarier på
Forshaga bibliotek är jury i tävlingen.
De kommer att läsa alla berättelser.

Alla får ett pris

Juryn kommer att välja en vinnare i
grupp 1 och en vinnare i grupp 2.
Alla som är med i tävlingen får pris.

Har du frågor om tävlingen?
Ring till Margaretha Gunnarsson.
Hon har telefonnummer 054-17 23 56.
Du kan också skicka e-post med frågor
till margaretha.gunnarsson@forshaga.se

Till sidans topp 

 

Konst, musik, och mat

I november ordnar Kulturskolan en kulturfestival.
Festivalen heter Kulturer möts.

Malte Hallquist kommer att prata på festivalen
och berätta om allt som händer.
Folkmusik, trummor och dans till musik från
Irland är några exempel.

Det blir även en konst-utställning med musik.
Musiken har eleverna på Lärcenter skrivit.
Mat och fika finns att köpa och Röda Korset
kommer att berätta om en del av sitt arbete.

Festivalen är på Forshaga lärcenter
lördag 18 november klockan 12-16.

Till sidans topp 

 

Information om skolan på internet

Höstterminen 2017 och vårterminen 2018
börjar grundskolorna i Forshaga kommun
med Skola24.

Det är ett system på internet där skolan kan
skriva elevernas frånvaro, omdömen om eleverna
och elevernas schema.

Föräldrar kommer att kunna logga in på Skola24
och läsa informationen.
De kan också anmäla frånvaro för sitt barn
direkt på webbsidan eller i en mobilapp.

Till sidans topp 

 

Titta-in butiken öppnar igen

Titta-in butiken har haft lokal på Storgatan
men de fick en vattenskada.

18 september i år öppnade de en ny lokal
på Järnvägsgatan i Forshaga.

Titta-in-butikens chef Terese Christiansen
invigde den nya lokalen tillsammans med
Anne-Marie som arbetar i butiken.

Titta-in butiken är daglig verksamhet
i Forshaga kommun.

Välkomna att besöka vår fina butik!

Till sidans topp 

 

Pengar för bra saker

Forshaga kommun delar ut stipendier varje år.
Det är till personer som har gjort något bra
för kulturen eller för fritiden i kommunen.

Det är tre stipendier.
Varje stipendium ger 10 000 kronor.

  • Stefan Holm-stipendiet
  • Ungdomsledarstipendiet
  • Kulturstipendiet

Vet du någon som du tycker ska få stipendium?
Skicka in förslag till ett eller flera stipendier.
Skriv namn på personen och varför du tycker att
personen ska få stipendium.

Stefan Holm-stipendiet

Stipendiet delas ut till den ungdom som är duktig
i en idrott och som bor i Forshaga kommun.
Han eller hon ska vara i åldern 15-20 år.

Ungdomsledarstipendiet

Det delas ut till en eller flera personer som gjort
bra saker för ungdomar.

Kulturstipendiet

Det delas ut till en eller flera personer som gjort
bra saker för kulturen i Forshaga kommun.

SM-vinnare 2017

De föreningar som har en SM-vinnare 2017 eller flera
SM-vinnare 2017 i sin förening ska gärna anmäla det.

Skicka till: Forshaga kommun,
Förvaltningen för kultur, fritid och näringsliv,
Box 93, 667 22 Forshaga eller skicka e-post till:
annelie.hedvall@forshaga.se.

Vi vill ha ditt förslag senast 17 november.

Stipendierna delas ut på Forshaga lärcenter
tisdag den 12 december.

Till sidans topp 

Dela denna information:

Tipsa en kompis

Sidan uppdaterad: 2017-12-04