Till starsidan
Close
Till starsidan

Hjälpmeny

Till starsidan

Hjälpmeny

Aktuellt nummer 4 2017

På den här sidan har vi samlat nyheter
om kommunen för juli-augusti 2017.
Klicka på den rubrik du vill läsa mer om.

Service för boende på Lintjärn

På Lintjärn kan äldre få extra service.
Där finns en salong där de boende får
hjälp med sådant som kan vara svårt
att åka iväg för att göra,
till exempel att gå till frisören.

Äldre kan komma till salongen på Lintjärn
för att bli fina i håret.
I salongen finns en frisörstol med spegel.

De kan få håret tvättat och lagt och också
få massage på fötterna.

Det är ett sätt att ge boende service.
Salongen ger också lugn och ro.

Till sidans topp

Ny Silvia-sjuksköterska

Johanna Nilson arbetar som vårdlärare.
Men i ett år har hon själv studerat.
Hon har bland annat lärt sig mer om
vård av personer med demens.

Demens är en sjukdom som gör att äldre
personer förstår dåligt och minns dåligt.

Drottning Silvia är intresserad av demens.
Hon startade därför Silviahemmet som ger
sjuksköterskor mer kunskap om demens.

Examen på Silviahemmet

I juni blev Johanna Nilson klar med
sina studier och det var examen.
Hon fick en brosch av drottningen och
ett papper där det står att Johanna är
Silvia- sjuksköterska.

En brosch är ett smycke som man sätter
på kläderna med en nål.
Johanna säger att det har varit en
mycket bra utbildning.

Till sidans topp

Lediga lokaler

Mellan Konsum och ICA i Forshaga finns
det nu lediga lokaler.
Det är Posten och Swedbank som har flyttat.

Forshagabostäder säger att det finns
flera företag som är intresserade av lokalerna.
De kanske ska reparera fastigheten på utsidan.
Kommunen kanske ska ändra i området
som är runt fastigheten.

Forshagabostäder äger cirka 30 lokaler.
Det är lokaler för till exempel handel, kontor
och utbildning.

Till sidans topp

Artscape 2017

Artscape 2017 Värmland är namnet
på en festival med gatu-konst.
I fyra veckor har konstnärer från hela världen
skapat konst i tio värmländska kommuner.

Konstnärerna har till exempel gjort
stora målningar på väggar.
De har även gjort skulpturer
och andra typer av gatukonst.

Skulptur är ett konstverk som kan vara
av bland annat sten, trä och lera.

I Forshaga kommun har konstnärer dekorerat
två väggar.
Det är på Sporthallen vid Forshaga lärcenter
och vid nya återvinningscentralen på Kvarntorp.

Forshaga lärcenter

BKFoxx är namnet på en gatukonstnär
från New York i USA.
Hon är mest känd för att hon målar
stora porträtt av djur och människor
med spray-färg och pensel.

BKFoxx arbetade i sju dagar med att
måla en vägg vid Forshaga lärcenter.

Återvinningscentralen

Artur Bordalo är namnet på en konstnär
från Portugal.
Hans konst är både skulpturer och
vägg-målningar tillsammans.

Han använder ofta återvunnet material.
Det betyder att han gör något nytt av
det som någon har använt förut,
till exempel glas eller tidningspapper

Artur Bordalo arbetade i tre dagar med att
måla en vägg vid nya återvinningscentralen
på Kvarntorp.

70 personer målade

Den 25 juli bjöd Forshaga kommun
och Artscape in alla att vara med och
skapa konstverk.

Det kom 70 personer i olika åldrar
som provade att måla med sprayfärg.
Det var gratis att vara med och måla.

Den svenska konstnären Anya Blom
var ledare för dagen.

Anya Blom kallas också för Bless.
Hennes konstverk är ofta roliga och får
många människor att skratta.

Till sidans topp

Sommarjobb för unga

I sommar har fem ungdomar i kommunen
haft ett mycket roligt sommarjobb.
I några sommar-veckor har de fått arbeta
med något de är väldigt intresserade av.

Ungdomarnas projekt har bland annat varit
att ha sommar-café, spela in en film och
att reparera grillplatser.
Ett annat projekt har varit att ordna gratis
aktiviteter för unga med invandrar-bakgrund.

Projekt är något som man gör en viss tid,
till exempel i tre veckor.
Dröm-sommarjobb är namn på hela projektet.

Simon Gewert slutade klass nio på Lärcenter i våras.
Han säger att han har haft ett dröm-sommarjobb.
Simon ordnade en kickbike-skola för mellan-
stadiebarn i skateparken.
Kickbike är en slags sparkcykel.

Forshaga kommun hoppas att fler ungdomar
söker Drömsommar-jobb år 2018.
Ungdomar kan redan nu börja tänka på
ett roligt jobb de vill ha nästa sommar!

Till sidans topp

Sommarlovet 2017

Forshaga kommun och några av kommunens
föreningar ordnade flera gratis-aktiviteter
för barn under sommaren 2017.

Det fanns tio olika kurser i bland annat dans,
golf, fiske och i att göra film.
Cirkus-skola och graffiti-kurs fanns också.
Graffiti är bilder och texter på väggar utomhus.

Pär Ekberg arbetar med ungdomar i kommunen.
Han är glad och säger att nästan 200 barn
har varit med i någon sommarlovs-aktivitet.
Han säger också att ledarna har varit mycket bra.

Till sidans topp

Fjärrvärme som är bra för miljön

Forshaga Energi har köpt ny utrustning till
panncentralerna i både Deje och Forshaga.
Det gör att fjärrvärmen kommer att fungera
bra i framtiden.

Fjärrvärme är ett sätt att värma bostäder,
skolor och lokaler från en plats långt bort.
Värmen kommer då genom rör i marken.

Kommunens fjärrvärme blir utan fossila
bränslen, som till exempel kol och olja.
Det är bättre för miljön utan fossila bränslen.

Till sidans topp

Dela denna information:

Tipsa en kompis

Sidan uppdaterad: 2017-08-25