Till starsidan
Close
Till starsidan

Hjälpmeny

Till starsidan

Hjälpmeny

Aktuellt nummer 3 2017

På den här sidan har vi samlat nyheter
om kommunen för maj-juni 2017.
Klicka på den rubrik du vill läsa mer om.

Lustenrundan

Forshaga kommun ordnar också
denna sommar konst-utställningar
på flera platser.

Helgen 26-27 augusti kan alla som vill
titta på konst i 29 olika lokaler i kommunen.

Mer än 110 personer kommer att visa glas,
foto, smycken, tavlor och mycket annat.
Det är öppet klockan 11.00 till 17.00.

Hela konstutställningen kallas Lustenrundan.
På www.lustenrundan.se finns mer information,
till exempel om var du kan fika.
Det finns också bilder på flera konstverk.

I år har kommunen egna utställningsplatser.
Två konstverk från ARTSCAPE 2017 VÄRMLAND
kommer att vara med.

Lustenrundan öppnar lördag 26 augusti.
Tiden är klockan 11.00.
Platsen är Gamla Kraftstationen.

Till sidans topp

Sommarboken

Tycker du om att läsa?
Tycker du om att träffa kompisar?
Då kan Sommarboken passa dig.

Du ska vara under 16 år och du ska
kunna läsa själv för att vara med.

Biblioteket i Forshaga har tre träffar
med Sommarboken i sommar.
På träffarna blir det fika och boktips.

Första träffen delar vi ut fina påsar
som du kan lägga dina låneböcker i.
Du får också armband, bokmärken
och klistermärken.

På träffarna får alla som vill berätta
om böcker som de tycker är bra.

Du får ett häfte av biblioteket också.
I häftet kan du skriva upp namnet på en bok
eller flera böcker som du läser i sommar.

När du lämnar in ditt häfte på biblioteket
får du en bok i present.
Senast 31 augusti vill vi ha ditt häfte.

Träffar med Sommarboken
på Forshaga bibliotek
Första träffen måndag 12 juni klockan 11.00
Bokfika tisdag 25 juli klockan 14.00
Avslutning tisdag 29 augusti klockan 15.00

Du måste inte vara med på alla tre träffar
för att få en sommarbok.

Till sidans topp

Solenergi

Solenergi är energi som kommer från
solens strålar.
Den är gratis och bra för miljön.

Sol-el är exempel på solenergi.
Det är el från solceller.

Att ha solceller på taket kan ge el
i 25 år och det är rent och billigt.

Vill du veta mer om solenergi?
Vill du veta hur mycket sol-el
ditt hustak kan producera?

Läs mer på Forshaga kommuns solkarta.
Den finns på www.forshaga.se

Forshaga kommun vill att invånarna ska
använda mer förnybar energi i framtiden.
Vindkraft, vattenkraft och solenergi är
exempel på förnybar energi.

Till sidans topp

Solstrosen

Den 17 maj var flera personer i kommunen
med i Solstrosen.
Det är en 2,5 kilometer lång stig runt
Aborrtjärn och Sörtjärn.

Den som är med i Solstrosen väljer själv om
han eller hon vill gå eller springa.

Christina Hedling och Noomi Larsson heter
kvinnorna som startade Solstrosen.

Deltagare var personer med psykisk ohälsa.
Psykisk ohälsa är att må dåligt en lång tid,
till exempel att vara orolig, att vara ledsen
och kanske ha svårt att sova.

Alla som var med i Solstrosen fick diplom
och en vattenflaska från Forshaga kommun.

Karolina Sunesson är elev på gymnasieskolan.
Hon frågade deltagarna vad de tyckte
om Solstrosen.

Många tyckte att det var väldigt bra.
Därför kommer Solstrosen att ordnas
flera gånger.

Till sidans topp

Fältgruppen

I Forshaga kommun finns en fältgrupp.
Gruppen är ute bland ungdomar tre kvällar
i veckan och de är ute både vardagskvällar
och helgkvällar.

Fältgruppen finns för ungdomar, föräldrar
och andra som är oroliga och vill kunna
ringa till någon vuxen som är ute på kvällen.

Fältgruppen har telefon 054 17 21 45.
Lämna ett meddelande om de inte svarar,
så ringer de dig senare.

9 juni slutar skolorna i Forshaga kommun.
Fältgruppen är ute bland ungdomarna
den kvällen.

Är du förälder och vill vara ute 9 juni?
Välkommen att kontakta Linda Olson.
Hon har telefonnummer 054 17 22 47.

Till sidans topp

Artscape 2017

Artscape 2017 Värmland är namn på
en festival med gatu-konst.

I fyra veckor ska konstnärer från
andra länder och konstnärer från Sverige
skapa konst tillsammans.

I Värmland kommer det att bli stora vägg-
målningar och annan konst.

En workshop är en grupp människor som
gör något tillsammans.

Den 25 och 26 juli har Artscape workshop
i Forshaga.

Då får alla som vill vara med och skapa konst.
Du kan vara ung eller gammal.
Du kan vara nybörjare eller ha arbetat länge
som konstnär.

I juli finns mer information om tid och plats
på www.forshaga.se och på Facebook.

Till sidans topp

Dela denna information:

Tipsa en kompis

Sidan uppdaterad: 2017-08-25