Till starsidan
Close
Till starsidan

Hjälpmeny

Till starsidan

Hjälpmeny

Det här gör kommunen

Det finns 290 kommuner i Sverige.

Kommunerna ska se till att det finns förskolor,
skolor, omsorg för äldre personer och för personer med funktionshinder.

Kommunen ska också ordna så att det finns
gator, avlopp, rent vatten att dricka och att soporna blir hämtade.

Räddningstjänsten, biblioteket och badhuset
är också en del av kommunen.
Kommunen bestämmer även hur personer som bor i kommunen får bygga.

För att sköta allt i kommunen behövs pengar.
Alla som bor och jobbar i kommunen betalar pengar till kommunen.
Dessa pengar kallas skatt.

Kommunen får också pengar från staten.

Dela denna information:

Tipsa en kompis

Sidan uppdaterad: 2019-08-13